خودرو|ماشین|آگهی خودرو|مشخصات خودرو|خرید و فروش ماشین

مجله ماشین و خودرو،خرید و فروش ماشین های کارکرده،اتوموبیل،ماشین،خودرو،آگهی خودرو و ماشین،بهترین وبلاگ خودرو،مشخصات فنی خودرو

خودرو|ماشین|آگهی خودرو|مشخصات خودرو|خرید و فروش ماشین

مجله ماشین و خودرو،خرید و فروش ماشین های کارکرده،اتوموبیل،ماشین،خودرو،آگهی خودرو و ماشین،بهترین وبلاگ خودرو،مشخصات فنی خودرو

همه چیز درباره ماسل کار

ماسلکارها همیشه خودروهای خاصی بوده اند.هنگامیکه خودروسازان امریکایی دو فاکتور یعنی بدنه ای سبک و موتوری حجیم را با هم ادغام کردند نتیجه ای افسانه ای بدست آمد...

 

 

برخی کارشناسان خودرو منشا پیدایش ماسلکارها را سال 1949 میدانند. سالی که الدزمبیل موتور سوپاپ بالای 303 اینچ مکعبی هشت سیلندر خود را بر روی سری 88 نصب نمود. این مدل توانست با قدرت استثنایی 135 اسبی خود در آن سال از رقبا پیشی بگیرد.

 

 

در سال 1955 کرایسلر با مدل 300-C خود دیگر کمپانی ها را کنار زد. 300-C اتومبیلی با ابعادی بزرگ بود ولی با تکیه برموتور همی سیصد اسب بخاری خود توانست لقب قدرتمندترین خودروی سال 1955 را از آن خود کند.
این خودروی لوکس قادر بود در مدت 9.8 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل در ساعت برساند و نیز توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 130 مایل بر ساعت را داشت.

 

 

این قابلیت ها و اعداد و ارقام نسبت به آنچه در دهه 60 اتفاق افتاد بسیار عادی به شمار میروند. دهه 60 دوره طلایی ماسلکارها محسوب میشود.
این دهه با تولید خودروهای مخصوص مسابقات درگ آغاز شد. دوج دارت با موتور 413 اینچ مکعبی خود بر پیست های درگ حکمفرمایی میکرد.

 

 

فورد مدل تاندربولت خود را برپایه مدل فیرلین تولید کرد. تاندربولت با استفاده از بدنه فایبرگلاس و حذف کلیه امکانات رفاهی تبدیل به اسبی رام نشدنی شده بود.

 

 

همچنین فورد تعداد 200 دستگاه از مدل گلکسی با بدنه سبک سازی شده و موتور 427 اینچ مکعبی را معرفی نمود.
موتور 427 دقیقا همان موتوری بود که روی تاندربولت نصب میشد.
این مدل تولید محدود بود و تنها چند دستگاه از آن به فروش رسید.

 

 

تنها ماسلکاری که در ابتدای دهه 60 بطور انبوه در اختیار عموم قرار گرفت شورلت ایمپالا اس اس با موتور 409 اینچ مکعبی بود.

 

 

در سال 1964 با معرفی پونتیاک جی تی او تب تولید ماسلکارها بین خودروسازان بالا گرفت.
شاید بتوان پونتیاک جی تی او را اولین ماسلکار واقعی نامید.این خودرو با ابعادی متوسط و موتور 389 اینچ مکعبی تولید میشد و قادر بود در 7.7 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل در ساعت رسانده و مسافت یک چهارم مایل را در 15.8 ثانیه طی کند.
رمز موفقیت جی تی او عملکرد فوق العاده به همراه ظاهر جذاب آن بود.فاکتورهایی که باعث پیدایش ماسلکارهای موفق در طول سال های آتی بودند.

 

 

بعد از پونتیاک این فورد بود که با معرفی ماستنگ خود را در زمره تولید کنندگان ماسلکارها قرار داد.عملکرد فوق العاده و ظاهر زیبا و قیمت مناسب آنها هرکسی را مجذوب خود میکرد.

 

 

جنرال موتورز علاوه بر مدل جی تی او ماسلکارهای دیگری از قبیل شورلت شول اس اس و بیوایک جی اس و الدزمبیل 442 را روانه بازار نمود.

 

 

 

 

کرایسلر نیز برای عقب نماندن از رقابت موتور همی و دیگر موتوهای حجیم از قبیل موتور 440 اینچ مکعبی بر روی محصولات خود نصب کرد.
خودروهایی مانند چارجر و کرونت و جی تی اکس که همگی مدل های افسانه ای به شمار میروند.

 

 

 

فورد علاوه بر ماستنگ مدل های گلکسی و فیرلین را برای آن دسته افرادی که خواهان خودرویی بزرگتر بودند تولید نمود.

 

 

 

رقبای فورد به سرعت شروع به معرفی ماسلکارهایی کوچک خود کردند. پلیموث مدل باراکودا را روانه بازار کرد که میتوان گفت در آن سال از نظر فروش ماستنگ را پشت سر گذاشت.

 

 

در سال 1967 جنرال موتورز کامارو و فایربرد را معرفی نمود.

 

 

 

سال 1968 ای ام سی مدل های جاولین و ای ام اکس رو روی خط تولید قرار داد و در سال 1970 کرایسلر مدل محبوب و افسانه ای خود یعنی چلنجر را به مبارزه با رقبا فرستاد.

 

 

 

 

در اواخر دهه 60 ماسلکارها همه جا در دسترس بودند و هرکس با پایینترین سطح درآمد نیز میتوانست آخر هفته ها را به دود کردن لاستیک بپردازد!

 

 

بسیاری سال 1970 را سال اوج ماسلکارها میدانند ولی پس از آن ناگهان اقتصاد دنیا تغییر کرد. قیمت سوخت بالا رفت و شرکت های بیمه نیز شروع به افزایش قیمت های خود کردند و اقتصاد رو به افول گذاشت.
سال 1974 ماسلکارها فقط شبهی از پیشینیان خود بودند. قدرت های موتور بالا و دود کردن لاستیک دیگر برای مشتریان اهمیتی نداشت. آنها فقط به دنبال مصرف سوخت کمتر بودند. ماستنگ جذابیت خود را از دست داد و تولید چلنجر و کودا متوقف شد.

 

 

چارجر و شول تبدیل به مدل های لوکس در کلاس قیمتی متوسط شدند.

 

 

 

تنها ماسلکارهایی که به سنت پایبند ماندند کامارو و فایربرد بودند. هرچند که آنها نیز نسبت به مدل های قبلی خود از قدرت موتور کمتری برخوردار بودند.

 

 

 

سال 1979 فورد بار دیگر ماستنگ رو معرفی کرد و جنرال موتورز نیز کامارو و فایربرد را در سال 1982 روانه بازار نمود.

 

 

 

 

بیوایک نیز با مدل گرند نشنال رقبا را به مبارزه طلبید. شاید بتوان بیوک گرند نشنال 1987 را رام نشدنی ترین ماسلکار تمام دوران دانست.

 

 

ماسلکارها روز به روز بهتر میشدند و در اواخر دهه 90 از تمامی پیشینیان خود در هر زمینه ای پیشی گرفتند. عملکرد- راحتی - اطمینان و مصرف سوخت همگی نسبت به آنچه در دهه 60 وجود داشت بهبود یافتند.
اما کسی توجهی به این موضوع نکرد و فروش این محصولات کمتر و کمتر شد بطوریکه جنرال موتورز تولید کامارو و فایربرد را در سال 2002 متوقف نمود.

 

 

 

در سال 2005 ماستنگ با چهره ای جدید روانه بازار شد. طراحی آن از مدل های دهه 60 و 70 الهام گرفته بود. این طرح با استقبال زیادی روبرو شد و دوره جدیدی از حضور ماسلکارهای شکل گرفت.

 

 

کرایسلر چارجر را به موتور همی معرفی نمود و پس از آن چلنجر را روانه بازار کرد.

 

 

 

شورلت نیز برای عقب نماندن از رقبا نسل جدید کامارو رو به میدان نبرد فرستاد.
ماسلکارها دوباره بازگشتند...

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد